نحوه ی کار چرخ خیاطی

وبلاگ بروز و باحال، شامل مطالب و مقالات جالب، مفيد و كاربردي

نحوه ی کار چرخ خیاطی

تاریخچه ی ورود چرخ خیاطی به ایران

اولین چرخ خیاطی توسط یک شخص انگلیسی ساخته شد و در دوره ی قاجار وارد ایران شد و مانند هرچیز نو و تازه ای، مردم در مقابل استفاده از آن مقاومت کرده و معتقد بودند سوزن به بافت پارچه آسیب می زند و باعث ناپایداری پارچه می شود.

اما رفته رفته مردم به اهمیت دوخت پارچه با چرخ خیاطی پی بردند و به مرور با توجه به اهمیت چرخ خیاطی صنعت دوخت، پیشرفت کرد.

 

چرخ خیاطی ماشینی است که توسط یک قطعه ی تنظیم کننده­ ی نخ، نخ را به سمت کمپلت هدایت می کند، نخ در کمپلت دور می زند و همزمان با نخ پایینی که توسط ماسوره در ماکو تعبیه شده، قلاب می شود، نخ قلاب شده بالا می آید و یک دوخت انجام می شود و در نهایت دنده ها، پارچه یا اصطلاحا کار در حال دوخته شدن را به سمت عقب به حرکت در می آورند.

حد فاصل حرکت یک سوزن تا سوزن بعدی، یک دوخت نامیده می شود.اندازه ی حرکت، 1 تا 7 میلی متر، بسته به نوع چرخ ها و ضخامت کار تفاوت دارد.

 

دلیل نیاز به چرخ خیاطی

امروزه چرخ خیاطی بر خلاف گذشته یکی از ابزار های ضروری در هر منزلی است و افراد از آن به عنوان ملزومات خانه یاد می کنند، تا برای کم ترین استفاده ی آن مثلا دوختن درز پاره شده ی مانتو و یا ... بتوانند از آن استفاده کنند.

به همین دلیل شرکت های سازنده، بسته به کابرد، بودجه و حجم کار افراد، ماشین های دوخت متنوع با ساختمان و کاربرد ها­ی مختلف عرضه می کنند­ تا کاربران حق انتخاب در بین انواع برند ها را داشته باشند.

همچنین انواع برندها برای سهولت در استفاده و جا به جایی چرخ خیاطی ، مبل و میزها­ی متنوع و خوش ساختی تولید کرده اند تا کاربران بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.پس از خرید نیز با خدمات، سرویس و همچنین تامین قطعات آن سعی در جلب رضایت مشتریان دارند.

عموم چرخ خیاطی های مورد استفاده در منزل به دلیل ساختمانشان بدین صورت استفاده می شوند که شخص باید آن را روی یک میز قرار دهد یا در مدل های جدید تر، یک میز یا مبل برای استقرار چرخ، مورد استفاده قرار می گیرد.

چرخ هایی که میز یا مبل چرخ خیاطی ندارند، باید روی یک سطح صاف قرار بگیرد و پس از استفاده در محفظه ی مخصوص جا گیرد تا از آسیب های احتمالی مصون بماند.

خرید چرخ خیاطی نیز مانند سایر لوازم منزل، نیاز به سنجش، برآورد قیمت و مقایسه ی انواع برند ها با هم دارد تا بتوانید در میان انبوه کالاها، محصولی که می تواند نیاز شما را برآورده ­کند، پیدا کنید.

 

دغدغه های مشتریان قبل از خرید چرخ خیاطی

قبل از خرید چرخ خیاطی باید انواع برند ها و کارکرد آن ها را بسنجید و مقایسه کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را متناسب با کیفیت مورد انتظارتان داشته باشید؛ چرا که چرخ خیاطی ها متناسب با معیارهای متفاوتی مثل نوع برند، کاربرد مکانیکی یا الکتریکی بودن، نوع دوخت و تخصصی یا آماتور بودن چرخ، قیمت های متفاوتی دارند.

پیشنهاد امیر دوخت به شما این است که ابتدا نیاز های خود را از چرخ خیاطی مورد نظرتان در ذهن داشته باشید تا متناسب با آن ها خرید درستی انجام دهید.

معیار های مورد بررسی قبل از خرید چرخ خیاطی از این قرارند:

قیمت چرخ خیاطی :

شاید اولین دغدغه ی مشتریان برای خرید ، قیمت چرخ خیاطی باشد. ماشین های دوخت بسته به صنعتی یا خانگی بودن ، کیفیت یا انواع برندشان قیمت های متفاوتی دارند.

نوع چرخ خیاطی :

چرخ های خیاطی به دو دسته ی صنعتی و خانگی تقسیم می شوند که هر کدام دارای شاخص های متفاوتی هستند که قابل بررسی می باشد.

چرخ خیاطی خانگی :

           همانطور که گفتیم چرخ خیاطی یکی از نیاز های اساسی هر منزلی است، چرخ خیاطی خانگی را بسته به دو شاخص می توان انتخاب کرد:

           بودجه: چرخ خیاطی ها با توجه به کیفیت و مقدار نیازی که از کاربر برطرف می کنند دارای قیمت های متنوعی هستند.

           عواملی مثل تعداد گزینه های موجود در چرخ خیاطی و نوع برند و کیفیت دوخت بر قیمت، اثر می گذارد.

           ارزان ترین نوع چرخ خیاطی خانگی، چرخ خیاطی رز است که معمولا به افراد مبتدی پیشنهاد می شود.

           یاز: ماشین های دوخت خانگی می توانند از ابتدایی ترین تا تخصصی ترین نیاز شما که شامل کارکرد چرخ خیاطی های گلدوزی می شود را برآورده کنند، چرخ خیاطی های خانگی کاچیران جزو این دسته اند.

چرخ خیاطی صنعتی :

           چرخ های صنعتی از جهت کارکرد و ساختمان با چرخ خیاطی های خانگی تفاوت هایی دارند چرا که برای تولید محصولات در حجم زیاد و کیفیت بالا استفاده می شوند.

           چرخ خیاطی های صنعتی معیار های متفاوتی برای خرید دارند:

           ­نوع تولید: با توجه به اینکه چرخ های صنعتی به صورت تخصصی برای دوخت انواع بافت پارچه یا قسمت های مختلف لباس، طراحی و تولید شده اند؛ ابتدا باید نوع پوشاکی که قصد دارید تولید کنید را مشخص کنید.

           چرخ خیاطی های صنعتی برای دوخت شلوار جین، روسری، روکش مبل و... متفاوت اند.

            ­بودجه: قیمت چرخ خیاطی های صنعتی نسبت به نوع خانگی آن ها بیشتر است و به نسبت از دوام بیشتر و کیفیت و قدرت دوخت بالاتری برخور­دارند.

           کیفیت تولید: پوشاک و ملزومات پارچه ای بسته به اینکه در کدام سطح تولید می شوند نیاز به چرخ خیاطی صنعتی متفاوتی دارند، تولیدات می توانند درسطح بازار با سبک قیمت مناسب باشند یا درجه یک و با کیفیت بالا، یا برای صادرات دوخته شوند که به تناسب، هرکدام نیاز به چرخ خیاطی و نیروی کار متفاوتی دارند.

           حجم تولید: هرچقدر نیروی متخصص و بودجه ی شما بیشتر باشد، حجم تولید هم بالا می رود و نیاز به یک چرخ خیاطی صنعتی با کیفیت بالاتر دارید.

برند چرخ خیاطی :

با شناخت انواع برند های تولید کننده، به داخلی یا خارجی بودن محصول یا پیشینه و سطح تولیداتش پی خواهید برد، تا بتوانید انتخاب بهتر و با کیفیت تری داشته باشید.

منبع: نخریس

https://nakhris.com/sewing_machine/

 

 

خیاطی

در زمان گذشته پارچه را روی اندام افراد قرار داده و فرم دلخواه را با کوک و سنجاق زده و اقدام به برش و دوخت می کردند، یا برخی بر حسب تجربه و بدون الگو لباس را برش زده که نیاز به چندین پرو داشت.

با پیشرفت علم و و تجربه متدهای تدوین و بصورت کلاسیک در کشورهای مختلف رایج گردید. متد گرولاین، متد فرانسوی، متد ژاپن، متد متریک متد مولر آلمانیف دو استاد فن خیاطی به نام های ویونت (Vionnet)، و شانل (Shanel)، که حساسیت و استعداد خاصی نسبت به زیبایی شناسی و مسایل اجتماعی داشتند، تغییرات خطوط اندام و بدن را کشف کردند و این زمان را میتوان نقطه عطفی برای هنر خیاطی دانست.

مراحل یادگیری خیاطی

مرحله اول

در گام اول هدف خود از خیاطی را تعیین کنید. این هدف تعیین کننده ادامه مسیر شما است، اگر قصد شما خیاطی شخصی است شاید تنها مرحله نازک دوزی برای شما کفایت کند. اما در صورت داشتن اهداف شغلی در این زمینه لازم است تا مراحل دیگر را به صورت پیشرفته و مرحله به مرحله طی کنید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.